KEZDŐLAP
                                  Keresés: A B C D E F G H I K L M N O P R S T U V Z
 
R -
 
Hasznos oldalak
 
 
 
 
  Webáruház szakértők  
 
 


 


Recycling

A recycling a nyersanyagok visszajuttatása az anyagkörforgásba, tehát az anyagok újbóli felhasználása újabb termékekben. Az autók esetében a recycling tekintetében korábban a fém részekre helyeződött a hangsúly. A fejlődés azonban egyre inkább abba az irányba halad, hogy a nem fémes alkotórészek egyre nagyobb hányada is újrahasznosítható legyen. Az újrahasznosíthatóság ezért olyan tulajdonság, amelyet már a jármű tervezésekor figyelembe vesznek.

Részecskeszűrő (FAP)

A részecskeszűrő rendszer a dízelmotorokhoz kapcsolódik. Feladata a káros részecskék felfogása és égetéssel történő megsemmisítése. A kedvezőbb fogyasztás és a jobb porlasztás mellett, a HDi motorhoz kapcsolódó FAP a mérhető küszöbig csökkenti le a károsanyag-kibocsátást. A részecskeszűrő szerkezete porózus. A gázok áramlása ebben a struktúrában lehetővé teszi a motorok által kibocsátott fekete füstöt alkotó részecskék felfogását. A szűrő elkormolódása előtt - amit a motorirányító számítógép érzékel - a FAP regenerálja magát a kipufogógázok hőmérsékletének emelésével (utólagos befecskendezés). Egy cerine alapú adalékanyag teszi lehetővé a regenerációt, amely minden üzemagyag tankoláskor automatikusan adagolódik. Így a szűrő minden 800-1200 km megtétele után égetéssel regenerálódik, amiből a vezető semmit sem vesz észre.

Reverzibilis lökhárító
Lásd: Energiaelnyelő lökhárító

Riasztóberendezés

A lopásjelző, illetve gátló berendezések új generációja a fedélzeti feszültségtől független jelzőkürtöt és az ajtó jogosulatlan nyitásakor bekövetkező idővezérelt riasztást tartalmaz. Az ultrahangos belsőtér-megfigyelővel felszerelt lopásjelző az ajtókat, a csomag- és motorteret, a motort, valamint a belső teret védi a jogosulatlan használat ellen. Az ultrahangos rendszer azt is érzékeli, ha valaki a betört üvegen keresztül kísérel meg behatolni a járműbe. A belsőtér- megfigyelés kikapcsolható, ha pl. rövid időre a vezető kénytelen állatot hagyni a lezárt autóban. A jármű lezárása aktiválja, az autó kinyitása pedig lekapcsolja a lopásjelző rendszert. Egyes riasztóknál a rendszer elemeként dőlésérzékelő is van, amely érzékeli a jármű helyzetváltoztatását (elszállítással történő lopás) és riaszt. A lopásjelző alapvetően először 30 mp-es kürtriasztást ad, emellett a vészvillogó folyamatosan villog.

Robotizált sebességváltó

Tulajdonképpen egy hagyományos mechanikus erőátviteli rendszer, amelynél a fokozatok kapcsolását nem rudazat vagy kábel, hanem elektromotorok vagy hidraulikus munkahenger végzi. A fokozat kapcsolása a vezető feladata (általában egy szekvenciális, soros kapcsolású váltókar működtetésével végzi), kuplungolni azonban nem kell, ez a folyamat – a kar megmozdítását követően – automatikusan megy végbe.