KEZDŐLAP
                                  Keresés: A B C D E F G H I K L M N O P R S T U V Z
 
L -
 
Hasznos oldalak
 
 
 
 
  Webáruház szakértők  
 
 


 


Légellenállási együttható (Cw-érték)

Összehasonlító értékként testek alaki minőségét jellemzi, tekintet nélkül a test méretére. A Cw-érték úgynevezett együttható, ezáltal nincs mértékegysége. Kiszámítható az állandó sebesség mellett mért hajtóerőből és a mért objektum homlokfelületéből. Minél alacsonyabb a Cw-érték, annál kedvezőbb a jármű kialakítása a légáramlás szempontjából.

Légrugózás

Autóbuszok, illetve nagyobb teherautók esetében elterjedt megoldás a légrugózás, mert a levegő(gázok) összenyomhatóságát kihasználó rugóelemekkel a szintszabályozás, valamint a kocsiszekrény billegő mozgása is kiküszöbölhető. Légrugózás esetén a tengelyterhelést üreges gumi rugóelemek (légrugók) viselik, melyeket egy elektromos kompresszor tölt fel a szükséges mértékben. Előnye, hogy a járműmagasság és a lengéscsillapítás automatikusan alkalmazkodnak a rakomány mennyiségéhez. A járműmagasság és a lengési paraméterek a rakomány ellenére változatlanok maradnak. Vontatmánnyal történő haladás esetén pedig hatékonyan csillapítja a vontatmány „bólintó” mozgásait is. Ilyen megoldással találkozhatunk többek között a Mercedes S-osztálynál, valamint az Audi Allroad Quattro esetében is.

Légzsák

Olyan passzív védelmi berendezés, amely csillapítja a vezető és az utasok lehetséges sérüléseit frontális és oldalütközések esetén. Az ütések csillapítása gázzal (az újabb gépkocsikban propergol) töltött hajtogatott, préselt polyamid zsákok felfúvódásával történik a belső elemek és a vezető/utas között. A légzsákkal szerelt gépkocsik olyan érzékelőkkel szereltek, melyek erős ütközés esetén jelet küldenek az elektronikus vezérlőegység felé, amely működésbe hozza a pirotechnikai robbanótöltettel ellátott kioldóelemeket, melyek néhány milliszekundum alatt kibocsátják a hajtogatott légzsák(ok) felfúvódását biztosító gázt.
Az újonnan forgalomba hozott gépkocsiknál már kötelező a vezetőoldali légzsák. Egyre több modellbe szerelnek szériában (vagy felárért) utasoldali-, térd-, oldal-, és függönylégzsákokat. A légzsákkal szerelt gépkocsikban is fontos a biztonsági öv használata, mert egy baleset során az öv nélkül előrebillenő utas arca éppen találkozik a felfúvódó légzsák akár 300 km/óra sebességgel közeledő felületével.