Változó szelepvezérlés
Egyre több gyártó készít olyan motorokat, melyeken számítógép figyeli a gyorsítás mértékét, a fordulatszámot, és ezen értékek figyelembe vételével határozza meg a szelepnyitási-, és zárási időt. Elsősorban a szívószelepeknél alkalmazzák, de előfordul, hogy a kipufogószelepeknél is közbeavatkozik. (BMW Double Vanos). A szívóoldalai vezérműtengely helyzetének megváltoztatásával befolyásolhatjuk a szívószelepek nyitási idejét. A változó vezérlések sok esetben képesek úgy működni, hogy részterhelésnél a kipufogási ütem után égéstermékek maradnak a hengerben, - ezzel hasonló hatást érnek el, mint a kipufogógáz-visszavezetéssel, tehát csökken a szívási veszteség és a nitrogénoxid-kibocsátás. Ezek a módosítások részterheléskor nagyon jó hatással vannak a menetdinamikára, a teljesítményre, valamint az üzemanyag-fogyasztásra.
Vezérműtengely-állítás
A vezérműtengely állítása a szelepek nyitásának idejét szabályozza, az üzemi feltételeknek megfelelően. Ezáltal optimális gázcsere érhető el különböző fordulatszámokon és különböző motorterhelés mellett. Csökken az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás, nő a forgatónyomaték, valamint a menetkomfort.
VTG Variálható Turbina-geomatriájú Feltöltő
Lásd: Turbófeltöltő
|